Presentación en Santiago de Sombras sen Sombra: Rosalía de Castro

El martes, 18 de mayo, en la Facultad de Historia de la Universidad de Santiago, con presencia del decano y los responsables de Cultura, se celebró la anunciada sesión de vídeoforum sobre Rosalía de Castro.

Se cerraban así diez días de intensa actividad del Taller, siguiendo el ciclo anual de trabajos y compromisos adquiridos por J. A. Durán (Ed).

De gozo en gozo

Presentación a los medios de comunicación en la sede pontevedresa de J. A. Durán (Ed.)

Ocho días antes, el martes, 11 de mayo, en nuestra nueva sede (Herreros, 3, tercero, Pontevedra), Teresa Pedrosa y Carlos Valle, vicepresidenta de la Diputación Provincial y director del Museo de la ciudad, respectivamente, presentaban a los medios de comunicación (con presencia activa José Antonio y Jorge Durán) nuestro documental Tempo de Elexía. María Mariño, entre Eugenio Novo y Novoneyra, coproducido con la Televisión de Galicia (TVG). Resaltaban la excepcionalidad de que, en una pequeña aldea gallega de diez casas, incomunicada y sin luz eléctrica, hubiera llegado a funcionar un taller de poesía (a caballo entre la tradición poética galiciana y la vanguardia internacional más exigente). Con tal calidad que, de las 49 celebraciones que han quedado atrás del Día das Letras Galegas, dos (de las cuatro últimas) tuvieran por marco la aldea aludida y por protagonistas a María Mariño y Novoneyra: Parada de Moreda (O Courel). Caso único en el mundo.

La sesión en abierto, para todos los públicos, celebrada en las magníficas y novísimas instalaciones del Museo de Pontevedra (con una concurrencia más que notable para estos tiempos de profesorismo y atonía cultural) fue un éxito. José Antonio Durán la presentaba de este modo.

Presentación en el Museo de Pontevedra,
por José Antonio Durán

Sorprendeume durante anos que unha amizade tan fermosa como a que soubemos facer Uxío Novoneyra e quen lles fala, non tivera para min data determinada de comezo.

As memorias de Herminio Barreiro, outro íntimo amigo común daqueles anos sesenta do pasado século, aclaroumo.

Os meus amigos de Pontevedra, que se foron entornando na amizade trenzada por Durán con Luís Cochón, os da miña andaina, logo tiveron para o poeta un trato especial. Como sempre estaba en poeta e como os poetas, segundo sentenciaba Max Extrella, teñen dereito á definición e o alfabeto, Uxío chamounos Os mozos de Pontevedra, porque para el, aqueles mozos, que hoxe somos vellos, tiñan un toque especial.

Xa pola miña conta debo dicir que o que tiña un toque especial era el. Impresionoume a súa maneira de ser desde que comezamos a tratarnos de maneira creativa. E a través de min, en Madrid, tamén coa maior normalidade, Uxío e Carlos Oroza eran un luxo daquelas noites da mocidade. 

Daquela, en 1964, ceabamos en Madrid un menú de cinco pesos, con dereito a tertulia e paseo nocturno. De vez en cando, alongabamos o paseo nocturno para chegarnos coa tertulia ao Café Gijón, onde gozabamos dos poemas de Oroza e do rito da palabra de Uxío Novoneyra.

De pronto, Alberto Castilla, aragonés, converteuse no primeiro reo de desterro político daqueles comensais. Director do Teatro Nacional Universitario do sindicato universitario, único e obrigatorio, deseñou un Fuenteovejuna espectacular e intencionado. Foi a sensación do Festival de Parma e logrou o gran premio internacional no de Nancy.

Ante o impacto que produciu o éxito do noso amigo no antifranquismo intelectual europeo, Alberto e eu aproveitamos a invitación de François Maspero para presentar en París ós nosos poetas. Pero xa non estaba Novoneyra. Soubemos entón que vivía no Courel. E por iso tivemos que pasar penalidades para convencer a Carlos Oroza de que debía publicar en París a súa poesía oral, impresionante, daqueles anos. Mal recordo daquel orixinal os versos (tan brillantes), escritos por el en liñas interminables (como algúns versos de Novoneyra), e esta oroziana apertura: Mi poesía nació de la comunicación oral y sólo la entrego al papel con verdadera repugnancia.

E foi naqueles anos intermedios, inesquecibles, cando Uxío comezou a contarme a fascinante historia que van a presenciar.

Palabra, historia, poesía. Un luxo. ¡Toca gozar! ¡Pois gocemos!.

Atlántica Memoria

(El Taller en Castilla, Galicia  y Portugal)

Presentación en el Museo de Pontevedra del documental Tempo de Elexía

El viaje Madrid-Pontevedra-Rianxo-Madrid fue muy fecundo en otro aspecto. Se trataba de aprovecharlo para obtener los exteriores y las entrevistas necesarias para cumplir otro compromiso del Taller. Esta vez con la Televisión de Galicia (TVG), dado que ésta ha adquirido en concurso público los derechos de emisión de la versión en lengua gallega de los dos primeros episodios audiovisuales de la serie Atlántica Memoria.

Como bien saben los lectores de LA CUEVA DE ZARATUSTRA, esta serie se inició con el episodio narrativo, titulado Oporto, capital del Reino de Galicia, coincidiendo con las últimas elecciones europeas. Con patrocinio del Grupo San José, fue publicado en versiones gallega y castellana, teniendo gran impacto internacional, cuyo reflejo parcial puede seguirse en internet.

Las dos historias en fase de realización, igual de renovadoras, causarán la misma sorpresa y sensación. Contarán con sendas versiones, gallega y española, y estos son sus títulos, llamados a convertirse en clásicos: Tragedias bélicas (El Embajador de Fefiñáns y el Conde de San Román) y Romance del Conde de Maceda (La Rota y el Héroe)

Centrados los episodios en tres personalidades de la alta nobleza militar galaico-pontevedresa, que alcanzaron resonancia internacional en las guerras napoleónicas, los grandes escenarios peninsulares de aquellas contiendas, nos llevaron de gozo en gozo, por los campos y los pueblos de Castilla y León, para penetrar en Portugal desde la maravilla de Puebla de Sanabria (Bragança, Chaves…). El gozo aún aumentó con la incorporación al equipo de Ana Filgueiras, pues abusando de la entrañable amistad que nos depara, hemos sacado máximo partido a su trato y a su muy sentido conocimiento directo del Norte de la Lusitania atlántica. Y así, entre el placer y el trabajo, volvimos sobre nuestros habituales pagos pontevedreses y arosanos (Carril, Cambados, Pontevedra, Rianxo, Compostela), dispuestos a cumplir los últimos compromisos del viaje.

Castillo de Monterrei

En la Universidad de Santiago
(Sesión de vídeoforum sobre Rosalía)

El miércoles-jueves, 19-20 de mayo, con la emisión de media noche en la Televisión de Galicia (TVG), culminaba un viaje que tuvo el día anterior otro momento intenso. La mentada sesión de vídeoforum.

     Xavier Castro, catedrático de Historia Contemporánea, presentó a José Antonio Durán, autor de la idea y el guión del documental titulado Sombras sin sombra: Rosalía de Castro, realizado por Jorge (que filmaba la sesión).

Durán y Xavier Castro, con los asistentes, animaron el coloquio final, hasta la hora de cierre de la instalación universitaria.

Presentación de «Sombras sen Sombra: Rosalía de Castro,

por José Antonio Durán

Por azares biográficos, veño formando parte da xeografía existencial de Rosalía desde antes de ter uso de razón. Fíxenme vello contando historias colaterais de parentes, amigos e achegados. Sei mellor que ninguén canto debo á sen número de investigadores brillantes que fixeron aportes, antigos e recentes, a esa biografía. E, sen embargo, defendo en libros e en internet a idea de que a de Rosalía é unha historia mal contada. Desde o pai e a nai ata o fin. Urxido pola contundencia da afirmación compuxen esta historia audiovisual, en exclusiva para vostedes.

Seguindo un vello criterio, utilizado por min con outra figura tan angular como a de Castelao, van a observar desde o comezo mesmo do documental un esforzo notorio por separar a personalidade de Rosalía da de Murguía. Non é que eu teña o máis mínimo empeño en divorciar un matrimonio que se mantivo unido ata a hora final de Rosalía, nin de cuestionar o amor de Murguía e os fillos cara a nai e a muller da súa vida. Non é un divorcio, que endexamais existiu, o que busco; pero si quero resaltar as diferencias patentes que (no meu concepto) existiron entre unha e outro, convertendo a ambos nun matrimonio normal e corrente. Un matrimonio como os nosos. E quixera explicar un pouco isto. 

Eu pertenzo a unha xeración onde os cambios socio-culturais foron rotundos, e as circunstancias familiares complicáronse moito. Desde fai décadas aprendín a ser prudente na hora de preguntar (incluso aos amigos e amigas máis próximos) polas súas compañeiras ou compañeiros existenciais, porque houbo luxo de divorcios, conflictos e separacións. Un pouco por esa experiencia e outro pouco por aplicar a esa circunstancia certo sentido do humor, propendo a falar con normalidade da “Miña Contraria” e a preguntar nese ton humorístico: “¿Que tal a túa Contraria?”, “¿Como vai o teu Contrario?”. E teño que dicir que, sen excepción, todos entenden, e todos responden con normalidade, porque a vida en común é difícil e as tiranteces, como as diferencias de criterio, forman parte da vida cotián. ¿Como non ía suceder o mesmo con dúas personalidades tan potentes como a de Murguía e Rosalía?.

Nesta liña, observaredes no documental un esforzo máximo por entender ben as circunstancias onde xurde a primeira Rosalía. A da mocidade, previa ao casamento con Murguía. Para seguir despois atendendo ao que desa primeira mocidade foi permanecendo vivo na evolución posterior, ata a hora final definitiva. Cando Murguía queda dono e señor do patrimonio da súa muller.

Como xa falo largo e tendido no documental, feita a observancia, deteño neste punto a presentación, para proseguir ao final, cando debatamos o que vos pete e veña a conto.

Ides a presenciar, en definitiva, unha fermosa historia. Moi complexa. Centrada nunha muller excepcional. Non importa que vos perdades nos detalles, porque son moitas as cuestión de referencia común as que aquí se cuestionan.

Os nosos documentais son para ver unha e outra vez, porque sempre quixemos conciliar neles información rigorosa e encanto. Poder de comunicación, gracia e atractivo audiovisual. Así pois, desa conxunción de historia, biografía, palabra e poesía, imos gozar. Ao menos iso penso e iso espero. Se queredes, mañá, na vosa casa, podedes volver sobre os detalles que hoxe se vos escapen. A Televisión de Galicia (TVG), que mercou os dereitos de emisión deste documental, emíteo mañá na media noite en sesión de estrea. As doce da noite. E xa, como sucede con todas as nosas historias, volverá a facelo cantas veces lle pete, nos meses e nos dous anos sucesivos.

Que sexa un puro goce para vos e o que máis desexamos os que o fixemos. Falamos despois.

Agradecimientos

J. A. Durán en Portugal

J. A. Durán (Ed) agradece al Museo de Pontevedra, a la Facultad de Historia de la Universidad de Santiago, a la Biblioteca Pública de Vigo, a la Televisión de Galicia y a los Medios de comunicación, todas las atenciones y el seguimiento que fueron haciendo de esta actividad del Taller. Esperamos haber estado a la altura de su amabilísima acogida. Como a tantos amigos que hemos ido visitando (y molestando) en la rápida pasada, prometemos reciprocidad y nuevas presencias públicas inmediatas. Todas con la marca de la novedad, la intensidad y el rigor que nos caracteriza desde hace muchos años.

7 Comments to “J. A. Durán (Ed.) en Castilla, Galicia y Portugal”

  • Gran sitio, muchas gracias.

  • Tenho lido seu blog já faz uma semana! Como faço pra me inscrever pra receber atualizações?

  • buscando en google encontre este blog, y la verdad muy buena la informacion, gracias!

  • Gran sitio, muchas gracias.

  • Thanks for writing up this great post. Awaiting see more posts.

  • Yikes this definitely takes me back, do you twitter?

  • Hello, i am not used to passing comments on discussions, but i am quite impressed by this site, so i will certainly visit again




La Cueva de Zaratustra

LA CUEVA DE ZARATUSTRA es la apuesta del TALLER DE J. A. DURÁN (ED)  por el Librepensamiento. Una de las mejores bitácoras audiovisuales del mundo (BOBs 2004, Concurso internacional de webs de la Televisión Pública de Alemania Federal, 2004).

¡¡¡ QUÉ SE ABURRAN LOS NECIOS !!!

RINCONES DE LA CUEVA

Enlaces

Meta